Een goede bevraging begint met een duidelijk doel. Bepaal wat je wil weten en hoe je dat kan meten. Vervolgens kan je een vragenlijst opstellen met gesloten en open vragen. Zorg hierbij voor duidelijke formuleringen en een goede structuur. 

1. Duidelijk doel

  • Wat wil je weten? Wil je feedback op de activiteiten en/of concerten, de werking van je vereniging, de tevredenheid van je leden, of iets anders? 
  • Hoe wil je dit meten? Wil je kwantitatieve gegevens (cijfers, scores) of kwalitatieve gegevens (meningen, verhalen)? 
  • Waarom is dit belangrijk? Wat wil je ermee doen?

2. Vragenlijst opstellen

  • Start met een introductie: Leg het doel van de bevraging uit en waarom het belangrijk is dat de leden die invullen. 
  • Gebruik een combinatie van vragen:
    • Gesloten vragen: De antwoorden zijn beperkt tot een aantal opties (vb. meerkeuze, ja/nee/ik weet het niet, mening op een schaal van 1-10).
    • Open vragen: De respondent kan vrij antwoorden. 
    • Zorg ook voor een balans tussen verplichte en optionele vragen. 
  • Let op de formulering van je vragen:
    1. Duidelijk en eenvoudig: Vermijd jargon en ingewikkelde taal. 
    2. Korte zinnen: Zorg voor makkelijk leesbare vragen. 
    3. Een duidelijke betekenis: Vermijd ambiguïteit. 
    4. Stel geen suggestieve vragen: Formuleer de vragen zo neutraal mogelijk.
  • Structureer je bevraging:
    1. Logische volgorde: Begin met algemene vragen en ga dan naar meer specifieke vragen. 
    2. Groeperen: Zorg voor een duidelijke opdeling van thema's. 
  • Thema’s: Vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over …
    1. Muziek en concerten: de muziekkeuze, het niveau, de repetities, de repetitiedag, het repetitielokaal, de dirigent, de optredens, de organisatie van concerten 
    2. Vereniging: de communicatie, de sfeer, de activiteiten (bv. aantal, organisatie, soort), het bestuur 
    3. Lidmaatschap: Waarom ben je lid? Wat zijn je verwachtingen, persoonlijke doelen binnen de vereniging? Op welke manier wil je je engageren?
    4. Andere feedback: Laat mensen vrij feedback achterlaten over wat ze nog meer zouden willen. Wat vind je goed? Wat zijn je favoriete aspecten van de vereniging? Wat kan er volgens jou beter?

3. Tips voor een goede bevraging

  • Er zijn veel online tools beschikbaar om bevragingen te maken en te verzenden (bv. SurveyMonkey, Google Forms ...). Een papieren bevraging kan ook een optie zijn, vooral voor leden die niet zo digitaal zijn.
  • Vertrouwelijkheid en anonimiteit: Een bevraging kan je anoniem of persoonlijk organiseren. Zorg ervoor dat mensen zich comfortabel voelen bij het geven van eerlijke antwoorden. Door te vragen naar leeftijdsgroep of aantal jaren lidmaatschap (per x aantal jaar) kan je ook met een anonieme bevraging tendensen opmerken binnen bepaalde groepen in je vereniging (bv. jongere versus oudere leden, nieuwe versus ervaren leden).
  • Informatie over het doel: Leg uit hoe de feedback gebruikt gaat worden. 
  • Zorg voor een aantrekkelijke bevraging: Gebruik een aantrekkelijke vormgeving en zorg dat de respondent een prettige ervaring heeft. 
  • Hou het kort: Maak je vragenlijst zo kort mogelijk. Denk goed na over welke vragen echt nodig zijn.
  • Test de bevraging: Laat een paar testpersonen de vragenlijst invullen. 
  • Verzenden: Kies een goed moment en verzend een herinnering. Bedank de leden voor hun input.
  • Nadien: verwerk en communiceer de resultaten, implementeer de veranderingen die je wil doorvoeren.

Foto banner: MissTuni (Getty Images)