Het afgelopen jaar hebben we met heel veel mensen samengezeten om na te gaan op welke manier muziekverenigingen inclusief kunnen werken - elk op hun eigen tempo. 

Al deze gesprekken resulteren in onderstaande tips waarmee je aan de slag kan gaan.

Deze tips zijn geen garantie op succes. Het blijft belangrijk om na te gaan waarom jullie vereniging inclusiever wil werken. Heb je hulp nodig bij het beantwoorden van die waarom-vraag? Aarzel niet om contact op te nemen via alex@vlamo.be.

Nieuwe leden werven

Ga (weer) de straat op!

Deze tip komt in de gesprekken steeds weer naar boven. Het is enorm belangrijk om jezelf als vereniging te laten zien aan je buurt. Dit neemt letterlijk de drempel van het repetitielokaal, of de concertzaal weg voor nieuwe muzikanten. 

Plan je een schoolbezoek met je vereniging?

Ga zeker ook langs in het buitengewoon onderwijs. Te snel gaan we ervan uit dat we op school wel de 'juiste mix' van publiek zullen vinden, want iedereen komt daar toch samen. Aangezien we geen inclusief onderwijssysteem hebben, is niets minder waar. 

Zoek samen naar oplossingen voor praktische problemen: 

  • Voor sommige muzikanten is het moeilijk om (wekelijks) op de repetitie te raken. Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld een vervoersplan voor mensen zonder wagen/rijbewijs, oppas voor jonge ouders, aangepast repetitieschema, ...
  • Andere muzikanten kunnen misschien geen instrument zelf aankopen. Als je als vereniging de mogelijkheid hebt, dan kan je dit op verschillende manieren opvangen: oude instrumenten laten herstellen en uitlenen, nieuwe instrumenten uitlenen of via een systeem van huurkoop aanbieden, ...

Verbinding met de omgeving

Sociale media 

We kunnen sociale media niet meer wegdenken uit onze maatschappij. Om meer mensen te bereiken, is het belangrijk om je sociale media te onderhouden zonder daarin te overdrijven. 

Sla de handen in elkaar

Kijk als vereniging welke partnerschappen je in de buurt kan aangaan met DKO en andere organisaties die je enerzijds nieuwe leden aanbrengen, maar ook kunnen ondersteunen bij de organisatie van activiteiten of het aanbrengen van een nieuw publiek. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een dubbelconcert, maar je kan ook over de disciplines heen kijken en andere kunstvormen betrekken. 

Ga in gesprek

Zoek in de omgeving naar figuren die als vertegenwoordiger gezien worden uit een bepaalde gemeenschap en ga met hen in gesprek om ze te betrekken bij je vereniging. Sleutelfiguren zorgen ervoor dat je nauwer in contact kan staan met die gemeenschap en meer zicht krijgt op wat zij belangrijk vinden. 

Verbonden muzikanten

Wie zich goed voelt in een vereniging zal minder snel vertrekken. Daarbij speelt de dirigent een grote rol, vernemen we uit verschillende hoeken. De dirigent is niet alleen de muzikale leider van het gezelschap, maar heeft ook de verantwoordelijkheid om de groep aan elkaar te 'binden'. 

Sociale media

Je kan sociale media ook inzetten om je muzikanten nauwer met elkaar te verbinden. Geef die verantwoordelijkheid aan een echte socialemediaexpert. 

Vertrouwen en autonomie

Dirigenten, jongeren en muzikanten in het algemeen willen allen hun steentje bijdragen aan het verenigingsleven. Geef hen als bestuur ook dat vertrouwen. Mogelijke rollen die je kan verdelen onder leden van je vereniging:

  • Laat nieuwe muzikanten opvangen door mensen die een kei zijn in 'warm onthaal'. Een vlotte babbel, meteen meegenomen worden in de gesprekken, ... het eerste contact is cruciaal om terug te willen komen. 
  • Wil je iedereen in de bloemetjes zetten voor hun verjaardag, jubileum, (groot)ouderschap, ... ? Geef die verantwoordelijkheid aan het organisatorisch talent dat niemand zal vergeten. 
  • Merk je dat een aantal leden nieuwe activiteiten wil opzetten? Geef ze eventueel een aantal richtlijnen (beschikbaar budget, timing, ...) en laat hen dat vooral doen!
  • Willen muzikanten (meer) inspraak in de muziekkeuze? Je kan het repertoire laten samenstellen door (een deel van) de muzikanten samen met de dirigent. 

Zoek samen naar oplossingen

Op het moment dat een (nieuwe) muzikant niet goed Nederlands spreekt/slechthorend is/ … en de boodschap van de dirigent dan niet op tijd binnendringt, kan dat muzikanten afschrikken om terug te komen. Je kan dan: 

  • de dirigent erop wijzen dat er extra tijd genomen moet worden om bepaalde zaken duidelijk te maken
  • aan een van de muzikanten rondom de persoon in kwestie vragen om er steeds mee op attent te zijn en zaken te verduidelijken.

En nu is het aan jullie

Je kan als vereniging experimenteren door kleinschalige projecten, door sporadische samenwerkingen, … Je mag vallen en opstaan. Je mag iets proberen en nadien zeggen ‘dit was niets voor ons’.

Ben je van plan om aan de slag te gaan met deze tips? Laat ons weten wat je bevindingen zijn. 

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen, opmerkingen, aanvullingen,...? Wat heeft wel/niet gewerkt? Welke veranderingen kan je zien in jouw vereniging? Geef zeker een seintje aan onze inclusie-aanjager, Alex.